Bra att veta
Information
Den här webbplatsen behöver lagra så kallade kakor (cookies) på din dator för att fungera. De finns två typer av kakor, temporära och permanenta. De kakor som den här webbplatsen behöver är av temporär natur och rensas bort när du stänger din webbläsare. För att kunna lagra undan att du accepterar kakor måste webbplatsen dock skapa en permanent kaka för den här webbplatsen för att lagra att du accepterar användning av kakor även vid kommande besök hos oss. För att kunna använda webbplatsen behöver du acceptera att vi lagrar undan kakor på din dator.
Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!
-
-
Akuta fel och jour
-
-
Om oturen är framme utanför kontorstid och det är mycket akut så har vi ett journummer +46(0)705-888280.
Svarar ingen så vänligen prata in ett meddelande, samt stad, adress och ditt namn.
Akuta fel är
Saknad av värme eller varmvatten under mer än en timme, elen försvunnit i er lägenhet, samt vattenläckage.
Akuta fel är INTE
Kyl, frys, annan vitvara eller tvättstugeutrustning som går sönder ska felanmälas på Mina sidor.
För att kunna göra en felanmälan måste du registrera ett konto på Mina sidor.
-
-
Andrahandsuthyrning
-
-
Andrahandsuthyrning är endast möjligt om:
- Du ska studera på annan ort.
- Du har en tillfällig anställning på annan ort.
- Du ska bo utomlands under en längre period.
- Du ska flytta ihop med någon på prov.
- Du är på sjukhuset och får vård under en längre tid.
Vi vill då ha in skriftlig ansökan och om möjligt ett intyg på detta.
Hyr du ut i andra hand utan vår tillåtelse riskerar du att bli uppsagd.
-
-
Entréer, trapphus och allmänna utrymmen
-
-
Det är inte tillåtet att ställa något i trapphuset, utanför dörren eller i övriga allmänna utrymmen. Inga dörrmattor är tillåtna. Cyklar och barnvagnar ska ställas på avsedda platser.
Barnvagnar rekommenderas att ni tar med er in i er lägenhet.
Se till att samtliga dörrar är stängda och låsta så inga obehöriga kommer in i fastigheten.
Portkod ska undvikas ges ut till de som inte bor i fastigheten. När den byts meddelas det via hyresavin
-
-
Fest
-
-
Ni får gärna ha fester, bara det inte stör någon annan hyresgäst. Mellan kl 22.00-07.00 ska det alltid vara tyst, om du ska ha fest under denna tid ska ni först ha era grannars tillstånd, oavsett vardag eller helg. Vi skickar alltid en varning om ni har upplevts som störande. Andra gången klagomål förekommer och det anses vara allvarliga störningar, sägs ni upp för omedelbar avflyttning. Detta kan även avse andra störningar som till exempel en hund som skäller under långa perioder.
-
-
Flyttanmälan
-
-
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring.
Du som bor i en lägenhet och står med på kontraktet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ditt postfack eller ytterdörr. Förväxla inte detta med ditt kontraktsnummer.
Det är enbart de på kontraktet som får ha sitt namn på dörr och trapptavla. Sambo och barn får skriva c/o adress till den på kontraktet.
-
-
Grilla
-
-
Får enbart göras på avsedd plats inom fastigheten om sådan finns.
Privata grillar får ej lämnas kvar på gården, och de ska vattensläckas, tömmas och rengöras innan de ställs in i erat förråd.
-
-
Hemförsäkring
-
-
Glöm inte att teckna en hemförsäkring. Den ger dig ekonomiskt skydd vid inbrott, brand, översvämning eller andra skador. Tänk på att det kan få stora ekonomiska konsekvenser om du råkar ut för något oväntat och inte har försäkring. Fastighetsförsäkring gäller inte denna typ av skada.
-
-
Hyran
-
-
Hyran ska enligt hyreslagen vara betald senast den sista bankdagen i månaden och i förskott. OCR finner ni på er hyresavi för försedd månad och även under Mina sidor. Vid försenad betalning lägger vi på 60 kr i förseningsavgift vid nästa avisering. Är hyran inte betald efter en påminnelse lämnas ärendet vidare för inkasso. Vi ser mycket allvarligt på obetalda hyror, vilket även kan leda till att ni sägs upp för avflyttning.
-
-
Inflyttning
-
-
Gör flyttanmälan till skattemyndigheten när kontrakt är klart så ni har rätt uppgifter.
Anmäl elavtal i god tid. Ta med hänglås till ert/era förråd som ingår i er lägenhet.
Märk era cyklar med lägenhetsnummer.
-
-
Kabel-TV och bredband
-
-
Basutbudet på kabel-TV ingår i hyran, därför behöver anmälan inte göras. Om ni önskar ett utökat utbud finns telefonnummer till kabel-tv i trapphuset. Bredband, stadsnätet, finns indraget i alla våra fastigheter och anmälan gör ni via uttaget i er lägenhet när ni har anslutit er.
-
-
Måla & tapetsera
-
-
Förändringar i lägenheten ska vara överenskommet med oss.
I dagsläget är standard hos oss målad väv på väggar i vit S 0502-y glans7, även foder och lister i samma kulör. Tak målas vitt.
Om ni väljer att göra något eget så ska det återställas innan avflyttning och utföras yrkesmannamässigt, om inte så kommer ni att faktureras faktiskt kostnad för återställandet.
-
-
Nycklar
-
-
Samtliga nycklar som kvitterats ut ska återlämnas då man flyttar. 3 st nycklar ingår som standard. Extra nycklar får beställas, bekostas av hyresgäst och återbetalas inte vid avflyttning.
Vid borttappad digital nyckel debiteras 1000 kr och vid borttappad traditionell nyckel byter vi lås som hyresgäst får bekosta.
-
-
Ohyra
-
-
Om ni skulle drabbas av ohyra i er lägenhet ska ni omedelbart felanmäla detta till oss. Vi har avtal med Anticimex på samtliga våra fastigheter och det går även bra att ringa direkt till dem om ni har några frågor eller är osäkra. Ni kan även gå in på Anticimex hemsida. Det är förbjudet att mata fåglar inom fastigheten, de kan dra till sig bl a råttor och skräpa ned.
-
-
Rökning
-
-
Är inte tillåten inom fastigheten, på balkong, vid entré eller vid husfasad.
Ev. rökskador bekostas av hyresgäst som orsakat det.
-
-
Tvättstugan
-
-
Tvättstugan är ett gemensamt utrymme som är till för alla boende. Det är viktigt att alla tar sitt ansvar så att ingen irritation uppstår. Man bokar en tid åt gången. Viktigt att man inte bokar av en påbörjad tid förrän man är klar då det för andra ser ut som att det är ledigt och de kan boka på.
Man lämnar alltid tvättstugan väl avstädad och avtorkad. Inga sopor får lämnas kvar, de ska tas till avsedd plats eller kommunens miljöstationer. Om man inte tagit sitt tvättpass i anspråk inom 2 timmar från bokningstiden förlorar man tvätt-tiden och det är därmed fritt för andra att nyttja.
Maskinerna får vara igång mellan 07.00 och 22.00, vrig tid är strömmen bruten. Se till att vara klara i tid så att inget riskerar bli fast i maskinerna.
-
-
Uppsägning
-
-
Om ni önskar flytta från er lägenhet så är det tre månaders uppsägningstid som gäller, beräknat från nästkommande månadsskifte. Vid uppsägning ska ni skriftligen meddela oss, mail eller samtal är INTE giltigt och ska vara påskrivet av samtliga på kontraktet. I uppsägningen bör ny adress och ert mobilnummer stå.
Ni är därefter skyldiga att visa er lägenhet för intressenter. Det är i regel vi som håller i visningarna. Om någon önskar se en tid vi inte kan så hänvisar vi dem till er direkt. Om ni inte vill det vill vi att ni meddelar det strax efter uppsägningen. Vi tillåter inga egna annonser, det är vi som sköter uthyrningen.
-
-
Vädring
-
-
För att lägenheten ska kännas fräsch bör man med jämna mellanrum vädra ur lägenheten. Tänk på att i sådana fall snabbvädra med tvärdrag (man öppnar flera fönster) i max 5–10 minuter. Stäng av termostaterna före vädring. De fönster som har ventil i ovankant skall vara öppna för att rätt luft ska cirkulera i lägenheten
Det är inte tillåtet att skaka mattor eller liknande från balkong eller fönster.
-
-
Värme & Ventilation
-
-
Temperaturen ska vara mellan 20 och 21 grader mitt i rummet, en meter över golvet. Om elementet är kallt behöver det inte betyda att något är fel. Den vanligaste orsaken till kalla element är att temperaturen i rummet redan är rätt.
Här är några tips på vad du kan göra innan du felanmäler:
- Kolla att elementets termostat står i maxläge.
- Se upp med soffor och långa gardiner framför elementet, de hindrar värmespridningen.
- Använd maxläget på spiskåpan (köksfläkten) bara när du lagar mat. En fläkt som står på för fullt transporterar ut värmen fortare än elementen hinner leverera den.
- Ventiler i fönster eller bakom elementen ska vara öppna så att frisk luft kommer in på rätt ställe.Tänk på att vädra rätt.
- Tvärdrag en kort stund ger rejält med friskluft. Samtidigt undviker du att kyla ner lägenheten.